Sunday, September 9, 2007

حديث مع وردة

رائيتها بحجرتي تبكي لذبول أوراقها
رأيتها نعم رأيتها ولكني تجاهلتها
ورأتني فجأة فنادتنى إلى أين ذاهبة ؟؟
فقلت ذاهبة إلى ما لا أدري الوصول إليه
قالت أتتركينى بعد أن قطفتيني
وماتت أوراقي؟؟؟؟
مثلما فعل بكي!!!
قولت ما أدراكي؟
قالت ألا تذكريني؟؟؟
أنا تلك الوردة الأولى التي نبتت في شجرة حجرتك
تلك الشجرة التي توجد بشرفتك
هذه هي صورتي عندما كنت هناك
هناك في تلك الشجرة في ذلك المكان
أنا تلك الوردة التي سميتينى باسمه
وقطفتيني من أجله
ألا تذكريني بعد أن أمتيني
اعتذر لكي يازهرتي الجميلة
قالت لم أعد جميلة
لقد ذبلت مثل ذبولك
ولازلت أذكر كل ليلة فرحتك
فرحة ذاك اليوم التي انتظرتيه
قولت لا تذكريني
قالت وهل نسيتي
قلت لم ولن أنسي فهو بشراييني
قالت الأن تذركتيني
قلت أتذكرك وأهرب منك
أهرب واعتذر إليك
لقد فاتنا ورحل عنا
ولم أعطيك إليه
لم ترحمنا الأيام وتتركنا نعيش أنا وأنت
لا أعطيتك إليه وعشت بين يديه
ولا تركتك عيشتى ومت من بعدي عنه
فأنا وأنتي الآن نموت بطريقة جديدة
نموت بطريقة بطيئة
قالت تشكو لي حالها
وتقول ذبلت أوراقي وجف ساقي
ولم أعد ألقاكي
قولت وأنا مثلك وأكثر
ذبل ربيعي
وماتت ضحكاتي
وذابت أحلامي
وجفت أيامي
وانطلقت سيولي في ري خدودي
ولم يعد لدي ما أرويك به من حناني
لقد أعطيته كل ما كان لدي
ولم أبقى لكي قسط منها
لم اعلم أنه سيرحل عنا
كنت أتوهم أن حبنا سيرويكي
وتعيشي وتنتعش بأغنيتنا أوراقك
وبلحن حبنا تتمايل وتتراقص
ولمسة يدينا ستعيد الماء لساقك
فاعذريني وسامحيني يا زهرتي
سامحيني لقد أبكيتين
من اليوم مثلما ولدت عليه يديه
وأنت نبت في حبه وأمام عيني
نذبل سوياً
ونموت سوياً سامحيني ياوردتي
وتلك كانت قصتك وقصتي
وكان هذا حديثي إلى زهرتي
..............................................................
إهداء خاص لوردتي الحمراء
التي ذبلت في ذاك الأجواء

31 comments:

rack-yourminds said...

حجزنا اول كرسي هههههههه

يلا بقي جهزي العصير والخروووف

rack-yourminds said...

تسلم ايدك ويسلم قلمك

بجد الموهبه الجميله اللي عندك خساره بجد لو لم تستغليها


ياريت بجد تنمي المهبه الكبيره اللي عندك ونشوفك اديبه كبيره

بجد انا بحسد قلمك وبحسدك علي هذا الابداع

ما شاء الله عليكي

حروفك وكلاماتك بتعكس قد ايه انتي رومانسيه كتير

تحياتي لكي يا مبدعه وسعيد بمعرفة مدونتك

(green eyes) said...

انا سعيدة جدا اني شوفت البوست بتاعك
جميله جدا تعبيراتك ...وبتمس القلب بسرعه
ربنا يوفقك...... والى تقدم مستمر

real love said...

وحيد
والله وحشنى تعليقك من امبارح لحفلة النهاردة
بجد انا مبسوطة عشان عجبتك
ومبسوطة أكتر عشان زيارتك الجامدة والتعليق الجامد دا
بس هاتسغله ازاى يا وحيد اديبة ايه دا انا نونو خالص لأني أكون أديبة
انا مسافرة بعثة وأوعدك أول ما هارجع من السفر نفكر انا وانت ازاى نعمل دا بس انت صحفي رائع يبقى نعمل مدونة نسميها صحافة وأدب
إيه رأيك
ادعيلي بس ارجع بالسلامة
الحكاية كلها شهر
وهاعيد معاكم ومع أهلى على النت بقي ما انا هاكون بعيد
تسلملى كتير يا وحيد يا جميل
يا رافع معنوياتي
.........................
أجمل وأحلى وأرق تحياتي لوحيد الرائع صاحب أول حجز لأول كرسي فى حفلة النهاردة
ريال لف

mirage said...

فكرة البوست مميزة
والاسلوب جميل ...
أستمري
تحياتي

real love said...

ميويا ( جرين أيس )
اتمنى متكونش أخر زيارة وتتابعي دايما
وبجد ميرسي على كلامك وعلى دعوتك ليا بالتقدم واتمنى كلامي دايما يحوز اعجابك ورضاكي
.......................
تحياتي
ريال لف

real love said...

ميراج الجميلة ميرسى على حضورك الرائع
وميرسي أكتر على كلامك
واتمنى متابعتك الدايمة ليا
......................
اجمل تحياتي
ريال لف

rack-yourminds said...

بجد دي مش مجامله انتي فعلا موهوبه كتير وان شاؤ الله لكي مستقبل باهر

وبجد خساره انك لا تستغلي هذه الموهبه وتنميها كمان وكمان من خلال قراءة الشعر اللي لا اجيده ههه وتتابعي كل ما يخص الادب


شهر كامل هتحرمينا من كلماتك ياريت تكتبي وانتي في البعثه يعني يكون فيه تواصل بينك وبين قراءك


انا مش صحفي وان كنت اتمني اكون صحفي

انا بكتب علي قدي يعني مش موهوب قوي كده بشكرك علي تشجيعك


بالنسبه للمدونه بجد مش عارف سيبيني افكر

ان شاء الله تروحي وترجعي بالسلامه ...فضولي بيدفعني واسأل بعثة ايه دي ؟


تحياتي يا مبدعه واديبه كبيره مستقبلا ان شاء الله

real love said...

وحيد يا جميل يا سكر
يا أحلى واجمل صحفي فى الدنيا
انا مسافرة شهر تابع الجامعة للأردن حسب حد علمى
الدكتور اللى انا مسافرة معاه كنت فاكره انها لليمن
قالى النهادرة وانا راحة اعمل التحليل في وزارة الصحة عشان السفر
قالى انها للأردن وعرفت لما أخدت الورق من الجامعة بتاع البعثة
ودا عشان انا طالعة التانية على الدفعة
وعارفة ان فضولك هايقول هتسافر تعمل ايه
هاقولك انا دكتورة
وهاكتب اكيد وانا هناك بس مش عارفة هايكون الظروف ايه لأنى اللى أعرفه لحد النهادرة ان نازل الإقامة في مدينة الزرقاء ومش عارفة هايكون ايه موقف النت ماعيا قريب بعيد وهايدونا فرصة نتفسح زى الناس ولا هايبهدلونا فيا لشغل ولا هايعملو معانا ايه بس اكيد هانتفسح واحلى فسحه ليا هى انى اكون معاكم هاجرى على أقرب نت وهاكتب كل حاجة
زانا فى انتظار رد المدونة اللى كلمتك عنها
اكيد هاتبقى جميلة أوي لأنها هاتجمع بين موعات مختلفة
ونوعين من الكلام عن المشاعر
........................
في انتظارك
ريال لف

rack-yourminds said...

انا بجد بشكرك كتير علي هذا الكلام الجميل وانتي باين عليكي متفوقه في كل شئ التانيه علي الدفعه ما شاء الله مش بقلك انك مبدعه كبيره


علي العموم تروحي وترجعي بالسلامه وهننتظر كتاباتك الرائعه وياريت تكتبي وانتي في الاردن عن الاردن كمان مش معقول تكوني هناك وتحرمينا اننا نتعرف علي ثقافات الشعب الاردني الشقيق أو كل ما يلفت انتباهك هناك يعني مواقف طرائف الخ


بالنسبه للمدونه بجد انا هفكر كويس لاني بجد حاسس ان امكاناتي لا تؤهلني وده مش تواضع بجد ده حقيقه

تروحي وترجعي بالسلامه وكل سنه وانتي طيبه

تحياتي الي الدكتوره والاديبه الكبيره

مريم said...

بعد الشر عليكى م الموت
احساسك جميل بس بلاش الموت ارجوكى

اى حب فى حياة الانسان بيبقى هو الحب الاول وبيمحى اللى قبله
ممكن ندبل شوية لكن نموت لأ

سلام

real love said...

متواضع موت يا وحيد
انت مصرة على طلبي
وهاحققلك طلبك واهكتب عن الأردن
وجمالها وطبيعتها الرائعة
وهاعيد معاكم يا عم
وفكر فكر كويس كمان
انا لازم اعمل مدونة معاك
أوك
.........................
تحياتي ليك يا رائع دائما
ريال لف

real love said...

تسميلي ويسلملى مروك يا مريم
ويسلمى الزوق الجميل دا
ولكن الحب المرة دى يختلف عن أي حب يامريم
مهما بيعمل قلبي بيحبه
وبقينا أصحاب عشان مخسروش ومع ذلك حاسة انى مالكة الكون بحبى ليه
مش مهم يحبنى ميحبنيش دى حاجة ترجعلوا
بس قلبى بيموت فيه وفى الحب عشانه
........................
أرق وأحمل باقات الورد إليكي
ريال لف

Fatma El-Zahraa Mohamed said...

ريال لاف
اسلوبك جميل المزج مابين الوردة و بينك كان هايل
بالتوفيق دايما

(green eyes) said...

طبعا اسمحلك ومش بلفه واحده بميت لفه
....بس على فكره اني اسمي مي مش مريم....سعيده دا بمعرفتي بيكي

فى القلب said...

رقه متانهيه
كيف هو حال صاحب القلب القاسى ليزبح ورده بمنتهى النعومه والجمال و الحساسيه
يلاااااااااااااا منه لربنا

A long distance said...

كلام جميل جدا جدا جدا جدا
واحساس عالي اوي
تسلم ايدك بجد على كتباتك دي
استمري في الكتابه
متعينا بكلامك الحلو ده

ابقى اسمحيلي اضيف مدونتك عندي في المدونه بتتاعتي
mrgkiller2020

real love said...

مي الجميلة
انا بجد لفتى في مدونتك كانت رحلة رائعة وأكتر من رائعة تسلمى يا جميلة
واتمنى متابعتك دائما ليا
تحياتي ليكي
................
ريال لف

Anonymous said...

بسم الله
كلمات
ملهاش حل
والله أنا مش عارفة أوصف الإحساس الرقيق اللي بيطل علينا من بين الأحرف
جميلة....فعلا جميلة
تحياتي غاليتي
منى المحمودي
ممكن تخطفي رجلك على
http://kalemat-wa7dania.blogspot.com
في شوية شخابيط قديمة ممكن تسلي نفسك فيهم
تحياتي

real love said...

لعب عيال
طبعاً مش هاعرف أكتب زي كتابتك لو فضلت عمرى كله أكتب
وميرسى على المتابعة الجميلة والتعليق الأجمل
ميرسي ليكي لعب عيال
بس انا كنت عايزة اسم المدونة بتاعتك انتى واسامة
لو تسمحيلي بزيارتها
.......................
تحياتي
ريال لف

real love said...

في القلب
تعليقك أكيد من القلب للقلب فأكيد وصل ولمس القلب
ميرسى على الكومنت الرائع
اما اصحب جرح الوردة فهو مازال حبيبي وحبيبها وسيظل كذلك طول العمر ومدى الحياة رغم جرحه لها ولي
ولكن هو الجارح وهو الطبيب
ولذلك فهو أغلى وأحلى حبيب
تحياتي ليك

real love said...

a long distance
شرف ليا انك تضيفنى على مدونتك واكون سعيدة كمان وهو انا اطول
وميرسى كما على أعجابك
وتسمحلى انا بقى هاروج اخد لفة هناك في مدونتك
وشيء يشرفنى انى اسمع تعليقاتك دايما
............................
اجمل تحياتي
ريال لف

real love said...

وحدانية
طبعاً نورتي مدونتى
وانا هاجرى جرى أهو وهاروح على عنتدك فى المدونة
واكيد الشخابيط دى أحلى كلمات
لازم صاحبة الرقة دى تكون صاحبة احلى كلمات
.........................
اجمل تحياتي ليكي
ريال لف

ولــــــــــو said...

الله
كلامك وتعبيراتك رائعه
حزنت لما آل اليه حال الورده وحزنت اكثر لحال صاحبتها
ولهما اقول
الماضي بكل مايحمل لنا من ذكريات فهو دفعه للامام تعيننا على استكمال المشوار ومهما فقدنا ف الماضي فسيعوضنا الله ف المستقبل
اقبلي تحياتي

rack-yourminds said...

صباااااااااح الخير والفل للاديبتنا الكبييييييييييره قوي

انا صاحي من بدري ودخلت أكتر من مره لم اجد شئ علي العموم انا منتظر بس ساعه ونصف فقط لاني بعد كده رااايح مشوار وهرجع بالليل

اعملي حسابك احجزيلي أول كرسي غراااااااامه كبيره لو حد حجزالكرسي الاول مكاني

كل سنه وانتي طيبه يا مبدعه يا كبييييييييره

real love said...

لو الجميل
انا بجد مش عارفة أقولك ايه
بس أجمل شيء ربنا بعته ليا يصبرنى أنا والوردة
هو إن حبيبنا مازال وهايفضل دايما في قلبنا
بغض النظر عن الجراح
سايب ذكرى رائعة تخلينا دايما في حنين إليه
وميرسي على المرور الجميل دا
وبجد اتمنى انك تكون زائر دائم
............................
تحياتي
ريال لف

real love said...

الجميل أوى
الصحفي الرائع
المبدع دايما
وحيييييييييييييييد
وحيد عصره وأوانه في خطف الأحداث من اماكنها
ومبدعنا بيها
تحياتي
وصباح الجمال والزهور
صباح الإبداع
تغرد له الطيور
صباح منى لك
يغنيه أحلى عصفور
صباح الخير يا وحيد
هاجز الكرسي الأول ليك طبعاً يا جميل
وهاستنى التعليق طبعاً
وترجع بالسلامة إن شاء الله من المشوار دا
...........................
أرق تحياتي
ريال لف

بتاع العسل said...

من الاخر

لو كانت الوردة دى
عندى فى حجرتى

والله لكنت راميها من
الشباك على طول

امــيــ الحــــــب ــــر said...

بجد مش عارف اقولك ,, بوست اكتر من رائع زالله ياريال لف واحنا اتعودنا منك على كدة ونتمنالك المزيد والمزيد والمزيييييييييييد
تحياتى
اميــ الحب ــر
http://yawmyat3asheq.blogspot.com

real love said...

أولاً بتاع العسل
انت زى العسل
وترميها ليه حرام عليك
دى وردة جميلة خالص وحمرا
ترميها
مش كفايااللى هى فيه
كمان هاتكمل عليها وترميها
يا شيخ حرام
على العموم انا بحبها أوى أد ما بحبه
أجمل وأرق تحياتي
للمعلق اللى زى العسل اوى اوى
بتاع العسل
من ريال لف

real love said...

أميرا لحب
بجد جميل اوى انى اكتب حاجة وانتو تحسوها ويارب يفضل كدا دايما كتاباتي تعجبكم
مرورك مرور النسيم على البوست
أجمل تحياتي ليك يأخلى الكريم
ريال لف