Saturday, September 8, 2007

إلى أين ذاهبة

إلى أين ذاهبة
لا أدري إلى أين ذاهبة
أني تائهة بدربك
مثل من يبحر ولا يدرك الإبحار
يغرق وما أتى به إلى الغرق لا يدري
أهو انتحار أم كان ببحرك انبهار
جذبه الموج العالي أم تلك الزرقة
وأراد أن يصارع بداخلك أيامه مع الأمواج
أراد التحدي رغم ضعفه
فغرق وغرق وغرق ولم يجد منقذ
مثل من ليس له جناحين
رغم ذلك يريد الطيران
فيلقى بنفسه في هواك
دون علم لماذا أقلى نفسه وما ألقاه
ومن سينقذه ذات يوم من هواك
كان يحلم بأن يكون طير في سماك
وتحمله في حبك النسمات
ولكنه سقط وسقط وسقط ولم يجد له منقذ
إلى أين ذاهبة لا أدري
تائهة بصحرائك دون دليل
تائهة بقافلتي وبعض البعير
تائهة بأوراقي وذكرياتي
لا ندري أين نحن ذاهبون
أعزم الذهاب ولكن لا أدري إلى أين
أهروب منك أم سيكون كالعادة إليك
أمس هربت منك إليك بدون ذكريات
بينما اليوم نهرب أنا وذكرياتى وأحلامي منك
نهرب من قسوتك من شدتك
نهرب من غدر حبك
نبحث انا وهم عن من أحببت
وفي أحضانه ارتميت
نبحث عن زهرتنا التي قطفناها إليه
ولكن نجدها زابلة من يأسها في الوصول إليك
نبحث عن أغنيتنا التي غنيناها
نجدها مهملة لعدم وجود من غنيناها إليه
وينقصها الجزء الذي غنيته إلى
نبحث عن لحن الحب الذي اختفى معك
فلم نجد نوتته التي نسيتها في لمسة يدك
ننادي في الصحراء لنسمع صوت للصدا
ونسأله عنك ويردد ما نقول دون جواب
نسأل عنك أعماق البحار فلم يجيبنا
ولكن الأسماك تأتي لتسمع قصتنا وتتعجب
لما تركها وهي تعشقه
يا له من رجل تائه لا يقدر ما كان بيده
نسأل عنك طيور السماء
فلم يجيبوا بغير النداء
ينادون عليك ويقصوا للسماء وما بها قصتى
ويشكون قسوتك ويبحثون فيك عن من أحببته
فكلنا نبحث عنك
ولكن لن نراك ولن نأتي بك ذات يوم
لأن من تاه في دربك فقد الحياة
والآن أصبحت أنا بلا حياة
فلما آتي بك وماذا أعطيك بعد ما أعطيت
فقد استنفذت ما ادخرت من حبي
واعطيته سابقاً إليك
عندما تركته وسافرت
إلى أين لا ندري سافرت
سافرت وأنت هنا أمامنا
ولكن من أحببناه بك سافر
وتركك وتركنا وترك الذكريات
تركنا بلا مقدمات
ولكن تركت السؤال حيران
الذي يدور مع ذاهبنا في كل مكان
من أنا في دربك وكيف أتيت؟؟؟؟
وتركتنى تائهة لا أعرف من أين أتيت
ولا إلى أين ذاهبة أنا ؟؟؟؟!!!!
.............................................................

ما في الأرض أشقى من محب
وجد الهوا حلو المذاق
فأتت الدنيا بكل قسوة وأذاقته ما هو مر المذاق

فتراه باكيا من لوعة العذاب ومن الفراق
إهداء خاص إليه

36 comments:

rack-yourminds said...

انا بجد محرج منك جدا تعبتك كتير قوي في بعت التعليقات

يبدو انك مش عارفه انا بتحكم في التعليقات عشان كده مش شايفاها

تعليقاتك وصلت يا ريال

لا تتعبي نفسك تاني

real love said...

أولاً ميرسى
انا اللى أسفة بس مش كنت أعرف
وبجد موضوعك كان لامس لجرح فى قلوب الجميع
ثانياً زعلانة منك عشان مش سمعت رائك فى اللى قريته عندي .
تحياتي ليك يا وحيد
ريال لف

rack-yourminds said...

تسجيل حضور الاول اهو بعوضك عن التعليقات الكتير ه اللي كتبتيها هههههههههه

rack-yourminds said...

لا يا ريال انا بس بجد حبيت انبهك ان تعليقاتك بتوصل وبعد كده كنت هدخل اعلق اصلي حست انك مش عارفه حكاية التحكم في التعليقات ولقيتك بتبعتي تعليقات كتير فقلت اشرحلها الاول

rack-yourminds said...

اديني اهو هقرا واعلق

rack-yourminds said...

الله الله الله بجد بدون مجامله انتي بجد مبدعه كبيره

بجد انتي عندك موهبه كبيره ما شاء الله عليكي

احنا هنروح فين فيكي

مفكرتيش ريال تستغلي هذا الموهبه في الاشتغال في الصحافه يعني تبقي كاتبه ادبيه

بجد انتي ليكي ان شاء الله مستقبل باهر وهتبقي اديبه كبيره بس ابقي متنسناش

تحياتي لكي يا مبدعه يا كبيره

علي فكره انا هقراه تاني وليا عوده اخري

تسلم ايدك

real love said...

وحيد انا مستنيا التعليق اهو انت بتردهالى
ماشي يا وحيد
انا بقى مستنيا
\....................
ريال لف

real love said...

ليك يا وحيد منى أجمل وأرق ياقات الورد الجميل على أجمل كلام حماس ليا
والله يا وحيد مفكرتش
انا اللى حبيته وراح وكتبت عشانه هو اللى عمل ليا المدونة
انما مفكرتش في حكاية الصحافة
انا ممكن اكتب وانت ابقى انشر
او نعمل مدونة مشتركة بينا
وقولى رائيك
...........................
ريال لف

شمعة أمـــــل said...

انا مش عارفه اقولك ايه
الكلمات حلوة اوى
بتمس القلب
توهت ما بين الكلمات ومعانيها
احساسك بجد عالى اوى
وبجد عجبنى الجزء الاخير
(ما في الأرض أشقى من محب
وجد الهوا حلو المذاق
فأتت الدنيا بكل قسوة وأذاقته ما هو مر المذاق
فتراه باكيا من لوعة العذاب ومن الفراق )
ابدعتى بجد
تحياتى ليكى

real love said...

ميرسي شمعة أمل
دومتى ليا يا حبيبتي انت وتعليقاتك
واتمنى المتابعة الدايمة ليكي ويشرفنى دايما تعليقاتك ليا .
ويارب تعجبك دايما كلماتى
..............................
ارق تحياتي لكي
ريال لف

semsem said...

لا تحزنى سيدتى على حب ضائع

اعلم انك تدرينى الى اين تذهبين

كثيرا نشعر بالحب ولا يكون كذلك
ستقابلين يوم ما رجل يحبك حقا ويقدر قيمتك يعشقك كم لم تعشق امراة من قبل

لا تلتقتى الى والوراء
وان كان هناك خاسر فهو ليس انتى


فكم ينمو غرور رجل على شفتى امراة تقول له احتاج اليك

اجعلى كرامتك فوق كل شى

فلا حب بدون كرامه
كما لا حب بدون طرفين

real love said...

ميرسي سمسم وربنا ما يحرمنى من التعليقات الجميلة دى
وميحمرمنيش من الزيارة الرقيقة دى واتمنى تكونى متابعة دايمة ليا
ووعد منى بدعوة زيارة لكل جديد
.........................
أجمل تحياتي
ريال لف

Fatma El-Zahraa Mohamed said...

احساسك على جدااا
وبجد زى شمعة امل ما قلتلك اننا بنتوه ما بين الكلمات و معانيها
بالتوفيق دايما

momken said...

ورقه شجر
صغيره جدا
ضعيفه جدا
انفصلت عن الغصن بفعل الرياح
سقطت...تهاوت ...
لكنها اثناء سقوطها
كانت تدور حول نفسها
وتلف فى الهواء
وتسقط
تدور فى الهواء
وتسقط
تستمتع بأخر حظتها
وتتهاوى
تاخد من الحياه حقها
نعم هى ورقه صغيره لكنها
ذاقت طعم الحياه
تلك هى الحياه

*********
البوست بتاعك اكثر من رائع
مشاعرك جميله جدا
وقلمك يستطيع التعبير برشاقه عما يجول بخاطرك
قرات البوست اكثر من مره
وتمنيت الا ينتهى
تحياتى

مريم said...

الالم واضح جدا
كتير اوى كده
المشكلة انى حاسة بيكى وفاهمة كلامك

انا كمان هعدد البوست بتاعى الجاى
عشان نقعد بقى جنب بعض

ربنا معانا

real love said...

ترحيب كبير منى ورفع قبعتي لصاحبة مدونة لعب عيال
وصاحبة أجمل كلمات
وأهديها أرق الكلمات
وبرحب بيها في مدونتى لزيارتها الأولى
واتمنى متكونش الأخيرة يا لعب عيال
واسعدني ردك
وتعليقك
واتمنى المرة الجاية الكرسي الأول يكون ليكي
انا هانزل بكرا يا جماعة حديث مع وردة
واتمنى تعليقك ينورني
........................
أرق تحياتي لكي
ريال لف

real love said...

تعليقك يا ممكن دايما أحلى من البوست نفسه
بجد تعجز كلماتى عن الرد عليك
ولكن تلك الورقة التي ذكرتها
لم تذق طعم الدنيا بقدر مازاقت مرارها
انا من ضحكت الدنيا عليها ببتسامتها المزيفة ولحقتها بصعقتها المدمرة
.........................
اجمل تحياتي وارق كلماتي لم تعبر عن مدى شوقى لردك يا ممكن أنت ووحيد
وبطلب منك مرور سريع على دموع وعلى أجمل لحظات عمرى واسمع عنهم ردك
تحياتي
ريال لف

real love said...

حبيبتي مريم
يارب ماتكونيش في نفس تجربتي
وانا يشرفنى طلبك ليا
هو انا اطول
ميرسى على الزياره الرائعة دى
وادعوك مقدماً بكرا على الجديد حديث مع وردة
وفيها هانعرف ان الحب بيولد لغة بينا وبين الورد وحتى فى احزانا الوردة بتنادينا وتكلمنا ويكون بينا حديث وحوار طويل
وانا هاستنى البوست بتاعك يا مريم وهانقلب أحزانا على بعض يمكن نجيب فرحة صغيرة
وانا حقيقي متمناش حد يعيش احساسي
لأنى بتألم أشد الألم ووجودى معاكم هو اللى مهون عليا
وانى شايفة اللى بحبه كويس رغم عذابى برضوا مهون عليا
حقيقي بجد ميرسي لكل الناس اللى واقفين جنبي وبيشجعونى وانا بقى رخمة موت يا مريم ومستنيى البوست الجديد ليا انا وانتى ودا شرف كبير ليا
.......................
تحياتي واجمل تحياتي ليك والإحساسك بيا يا مريووووووووم يا جميل
ريال لف

فى القلب said...

سن قلمك رشيق يتهاوى بخفه بين الكلمات
و أحساس عالى
مشاعرك راقيه جدا جدا

real love said...

في القلب
حقيقي تعليق دخل القلب لأنه من القلب
ميرسي موت على التعليق الجميل دا
وميرسي أكتر على زيارتك
وقبولك للدعوة
وادعوك غدا لقراءة حديث مع وردة واتمنى ينول اعجابك
تحياتي
ريال لف

real love said...

تحياتي لجميع أصدقائي
ودعوة عامة لجميع أصدقائي اللى نورو مدونتي واعطوها الرونق الجميل ليها اللى انا شايفاه
وأدوها الحياة وادوني الإحساس الجميل اللى بيعدي بيا من أزمة عمرى
وادعوكم جميعا بكرة للحضور مع حفل جديد معى انا ووردتى
والجديد في حديث مع وردة
........................
ريال لف

rack-yourminds said...

كما وعدتك قراتها مره اخري روعه بجد

--------

هو انا صحفي عشان انشر هههه بجد حلم حياتي اكون صحفي


حكاية عمل مدونه مشتركه فانا بجد لا اجيد صياغة مثل هذه الجمل والكلمات الجيمله اللي بتكتبوها انا علي قدي دي حقيقه بجد

-------
معلهش انا كترت في التعليقات عشان حبيت اردهالك لانك علقتي كتير عندي وتعبتي في تنزيل التعليقات عندي

تحياتي

بتاع العسل said...

اظاهر كدا ان جيت متأخر

بس انا اسف لسه داخل حالا

بتاع العسل said...

لا فعلا البوست جامد جدا

وانا دخت شويه بين الصحراء والمياه

المهم
بيحصل كتير بس علينا الاستحمال
وكان سؤال صغير ؟
الهاء فى اليه

لا لا بهزر
ههه

كل سنة وانتى طيبة

سلام

real love said...

بتاع العسل جيت متأخر جداً وكمان جاى فاضي
مفيش حبت عسل مفيش أى حاجة
يلا مش مهم سماح المرة دى
وكل سنة وانت طيب
وبعودا الأيام
واتمنى يكون الكلام عجبك
والمرة الجاية هانقفل الباب بالترباس على التأخير دا
بس مش مهم ان ان انت نورت المدونة والويت كمان
وعايز بكرا عسل وانت جاي في حديث مع وردا عشان تسمع الحديث بمزاج
اوك تحياتي ليك يا عسل انت
يا بتاع العسل
ريال لف

anos said...

انا قبلت الدعوة وسوري لاني مش كنت بزورك كتير بس دعوة جامده لان موضوعك بجد بيحكي عن اللي في قلوب ناس كتير وانتى عرفتي توصليه كويس جدا اتمنى اشوف واقرا اكتر

horas said...

وبعد كل ماحدث تهدين كل اشعارك اليه؟؟
انتى نبيلة فعلا
ومخلصة فى زمن ندر فيه الاخلاص
ارى ان لديكى قوة وقدرة ابداعيه طائشه ولكنها تحتاج لترويض حتى تظهر فى ابهى صورها
ياريت تقري شعر كتير اوى على اد ما تقدري
واتمنالك مستقبل باهر فى الكتابة
والحب
والحياه

sahr said...

السلام عليكم
دي اول زيارة ليا للمدونه بس بصراجه اكتر من رائعه ومش عارفه اقول ايه تاني
بس اسمحيلي اهديها انا كمان
وبسجل إعجابي بالاهداء
(ما في الأرض أشقى من محب
وجد الهوا حلو المذاق
فأتت الدنيا بكل قسوة وأذاقته ما هو مر المذاق
فتراه باكيا من لوعة العذاب ومن الفراق
تحياتي

sahr said...

انا قرأت البوستات اللي فاتت ومش عارفه اقولك ايه غير
تقبلي اعجابي الشديد بيهم

real love said...

انوس انتى طبعا نورتيني
وبجد سعيدة بمرورك ويارب ميكونش الأخير
واتمنى ان تكونى متابعة لمدونتي أرق واجمل تحياتي إليكي ولمرورك
............................
ريال لف

real love said...

حورس
حقيقي بجد مرور رائع وجميل
انا حبيته عشان الحب من عشان انا منتظرة منه حاجة
انا بحب عشان الحب
مش عشان الشخص يكون فى منه مقابل
انا بحب الحب بكل أشكاله
بدليل انى اختارات ان نكون انا وهو أصحاب عشان ميبعدش عنى وافضل مطمنة عليه ووقت ما يوحشنى اعيش احساسي بيه
اقدر اعيشه لوحدي من غير ما اطلب منه اى حاجة اكتر من انه هو يكون سعيد
وبجد اوعدك يا حورس اقرا كتير فى الشعر ودا اللى انا بعمله اليومين دول
بس المشكلة انى مسافرة بثعه برا مصر
وهاحاول اكون قارئة جيدة ومستمرة حتى فى سفرى
.............................
ارق واجمل تحياتي لك يا حورس واسعدنى مرورك واتمنى منك المتابعة دايمة ليا ويسعدنى تعليقاتك
ريال لف

real love said...

sahr
ميرسي على الزيارة الأولى ليا وميرسي أكتر على الكلام الجميل دا
وبجد فعلاً حمستيني اكتب تانى
وبجد اسعدني مرورك واتفضلي كمان المدونة وصاحبة المدونة لو تحبي
وميرسي على الزيارة الجميلة وبنا ميحرمناش مناه يا جميلة
..........................ز
اجمل تحياتي
ريال لف

(green eyes) said...

اكتر من رائعه... تسمحيلي ارفعلك الشابوه احتراما ليكي ولقلمك اللي كتب الكلام المعبر دا
الى تقدم مستمر....وتحياتي

Anonymous said...

عارفة يا بوسي ؟
جميل إنك قادرة تقولي اللي جواكي
أنا في عز جرحي معرفتش أكتب حرف
في كلام كتير أوي
بس مش راضي يكمل
تحياتي
منى

real love said...

مي الجميلة
تسمحيلي انحنى اما رفع الشابوه تعبيراً عن احترامي وتقديري لكى ولتعليقك
واتمنى دايماً كلامي يعجبك
............................
أرق تحياتي
ريال لف

real love said...

حبيبتي منى
عارفة أجمل حاجة ان يكون الحبيب يستاهل الحب
ولو هو فعلاً يستاهل زى حبيبي
بنفضل رغم كل الجرح نحتفظ بأجمل الذكريات حتى ولو هانعيش مع الحب دا لوحدنا
وبجد يا منى انا حاسة انك مجروحة زيى بالظبط
بس عارفة إن الجرح والألم يولد الإبداع
وأنا كتبت في عز الألم والجرح في في عز الدموع
لحظة الفراق
وكل اللى جاى دا
كان في نفس التوقيت تقريبا
انا كتبت واحدة بأسمه وطلبت منه أنشرها ولكنه رفض
وعشان كدا هاحتفظ بيها
وهو كمان هايقراها بس على الميل
واتمنى نتقابل مساينجر انا حاسة اننا هانكون أصحاب اوى
ويمكن نكون أنتيم
وتبقى الأنتيمة الوحيدة ليا
مين عارف
..............................
أجمل وأرق تحياتي ليكي يا منى
ريال لف